Psikologi Perdagangan Dalam Talian

Apakah pasaran kewangan? Bukankah ramai atau ramai orang yang menjual atau membeli sepanjang masa? Ramai orang hanya mahu membuat keuntungan di pasaran. Semua perubahan harga dibangkitkan oleh perubahan pendapat penjual dan pembeli mengenai harga yang baik dan ideal untuk dagangan pada saat ini dan dalam keadaan yang sedang berlaku. Memahami fakta ini membuka banyak peluang untuk peniaga profesional kerana psikologi orang ramai sangat mudah dan satu dimensi. Mempelajari sentimen orang ramai dan keluar membolehkan anda menangkap saat mengubah kecenderungan di pasaran dan memulakan atau menghentikan perdagangan dengan jayanya. Jika peniaga mengikut orang ramai, adalah sebahagian atau berdiri menentangnya modalnya dengan mudah dapat menjadi kenangan.

Analisis teknikal adalah kaedah yang membantu menentukan sentimen orang ramai dan arahnya. Sejarah carta dan statistik menunjukkan perubahan sentimen pedagang sepanjang tempoh dagangan untuk setiap instrumen. Matematik dan formula tidak akan menjadi penting di sini tetapi trend dan corak harga yang berbeza akan membantu kita memahami keadaan di pasaran.

Pada masa yang sama anda tidak boleh melupakan pedagang individu di pasaran yang keadaan psikologinya sering lebih penting – mengenai diri anda. Dalam banyak situasi suasana hati kita mempengaruhi hasil perdagangan dan menentukan sama ada kita memperoleh atau tenggelam dengan peniaga-peniaga yang tidak beruntung. Keadaan perdagangan biasanya berubah dengan sangat cepat dan tidak dapat dikekalkan dengan cara yang sukar untuk bekerja, menangguhkan masalah kita dengan watak dan tingkah laku dan menemui semua ketidaksempurnaan peribadi kita. Ia sering berlaku kerana pasaran adalah hutan yang penuh dengan peringatan berbahaya yang siap menyerang pemain yang cuai. Semua peserta pasaran bersedia untuk menggunakan sebarang peluang untuk membuat keuntungan dan mereka akan melihat dan menggunakan kesilapan dan kesilapan kita.

Tetapi kita bukan bank atau dana. Kami hanya peniaga dalam talian dan lelaki dan wanita jahat dari pasaran besar tidak akan mengancam kita kerana kita tidak penting untuk mereka dan tidak mempunyai pengaruh pada keadaan perdagangan. Hanya kelemahan dan aspek psikologi kita yang boleh mengancam kita. Psikologi perdagangan membantu kami untuk mengkaji bukan sahaja motivasi asas orang ramai di pasaran kewangan tetapi memberi peluang untuk memahami diri kita dan menemui kelemahan kita yang memisahkan kita daripada berjuta-juta keuntungan. Kaedah analisis tentu penting dan memberi kita alat yang sempurna tetapi menjadi tidak berguna kerana kelemahan kita. Pedagang yang mempunyai strategi terbaik dan kehilangan kepalanya atas tawaran tidak menguntungkan mengingatkan pemandu mabuk kereta mewah di jalan lingkaran gunung. Seperti yang anda boleh meneka kemalangan untuk kedua-duanya tidak dapat dielakkan. Kualiti psikologi kami tidak membenarkan kami menggunakan kaedah dagangan yang berjaya pada awal karier dagangan dan mengolah strategi kami pada masa akan datang.

Dagangan di pasaran kewangan bukan sahaja analisis carta dan ramalan harga kerana anda membelanjakan lebih banyak usaha untuk bekerja dengan diri anda. Jika peniaga bekerja pada kesilapannya dan memahami kelemahannya sendiri, dia dapat mencapai kejayaan yang hebat dan stabil. Memahami aspek psikologi perdagangan akan mendorong pedagang baru untuk berjaya.

Leave a Reply